Gisellan näyttävissä show-esityksissä yhdistyvät vahva visuaalisuus, tanssi ja popkulttuurin vaikutteet. Haastattelussa Gisella kertoo esiintyjäpolkunsa alkuvaiheista, tärkeimmistä esikuvistaan, uransa kohokohdista sekä tulevaisuuden suunnitelmistaan.

Miten esittelisit itsesi?

Oon Gisella, uuden sukupolven ”drag” taiteilija. Alunperin oon valmistunut ammattikoulusta kampaajaksi, mutta ne hommat on jääneet historiaan ja keskityn nyt vain esiintymis uraani. Esiintymistyylini on vahvasti dragistä inspiroitunutta, mutta en silti koe täysin olevani Drag Queen. Esiintymisessä korostuu energinen tunnelma ja kaunis visuaalisuus. Seuraan paljon popkulttuuria ja olen aallonharjalla trendeissä.

Mistä kaikki alkoi?

Oon pienestä asti harrastanut tanssia. Oon myös aina nauttinut esiintymisestä ja huomion keskipisteenä olemisessa haha. Jo joskus palosammuttimen kokoisena vedin show numeroita sukujuhlissa tai naapuruston pihajuhlisssa, biiseinä tällöin toimi esimerkiksi Adelén Bombo ja ABREUn huominen on huomenna. Tosissaan tätä aloin tekemään kun valmistuin ammattikoulusta, jonka jälkeen muutin Helsinkiin  ja tutustuin somen kautta ihmisiin, jotka auttoivat mua pääsemään esiintymään eri paikkoihin.

Millainen oli ensimmäinen esityksesi?

Ensimmäinen esitykseni oli 5 vuotta sitten koulun joulujuhlassa, jossa esitin Ariana Granden Be Alright biisin. Olin kopioinut täysin Arianan lookin ja koreografiat ja näytin ihan Arianalta… tai siis luulin näyttäväni, oikeastihan se oli aika karsea kokonaisuus. Eka kerta on aina eka kerta!

Mistä lähdet liikkeelle esiintymistä rakennettaessa?

Kun alan rakentaa uutta esitystä lähden aina ekana liikkeelle musiikista. Aina kun kuulen jonkun uuden biisin alan vaan miettimään millaisen shown tähän saisi aikaiseksi. Tärkeässä osassa on myös biisien artistit ja jos artistit ei visuaalisesti inspiroi minua, niin on hyvin vaikeaa alkaa väsäämään showta. Esimerkiksi en ikinä näkisi itseäni tekemässä esitystä Taylor Swiftin tai Lana Del Reyn biiseihin, koska he eivät artisteina inspiroi minua tarpeeksi.

Ketkä ovat esikuviasi?

Esikuvia minulla on paljon mutta suurimpina Suomessa on artistit Bess, Erika Vikman ja Minttu. Etenkin Bess on sellainen artisti jota arvostan paljon ja ilman häntä en olisi tässä pisteessä missä olen nyt. Jumaloin hyvin paljon myös Beyoncéa joka on minulle yksi suurimmista inspiraation lähteistä. Drag-maailmassa esikuviani on mm Sasha Colby ja Kerri Colby. Suomen Drag-scenessä upea Miss Lumiere on ottanut minut ns siipiensä suojaan ja antanut minulle paljon vinkkejä esiintymiseen , love her!

Onko sinulla jokin tunnistettava asia esityksissäsi?

Esityksissäni tukka heiluu ja paljon, korot kopisee kovaa vauhtia ja dancebreakit ovat isossa osassa. En myöskään ole mikään elovena tyttö vaan näyttävä Mimmi! Oon Cunty Diva jolla energiaa riittää.

Paras kokemuksesi tähän mennessä?

Paras kokemukseni tähän mennessä on itseasiassa tämän vuoden kesäkuun alussa, esiinnyin Espoon Hype areenalla pride tapahtumassa. Hienon kokemuksen siitä tekee se, että tein siellä Minttu shown ja itse Minttu tuli katsomaan sitä ja sitten yhtäkkiä Minttu oli siellä lavalla mun kanssa ja se oli uskomatonta. En edelleenkään usko et näin kävi haha. On aina ihana huomata kun artistit keiden biiseihin teen esityksen antavat tukensa sille, siitä tulee tosi hyvä fiilis!

Miltä tulevaisuus näyttää?

Tulevaisuus näyttää kirkkaalta! Tässä treenataan ja töitä tehdään paljon tulevaisuutta varten. Asiat ei tapahdu niin että makaa vaan sohvalla ja odottaa että joku hakee keikalle! Olen vielä aika uusi nimi tällä alalla, mutta asiat tapahtuu sitten kun on tapahtuakseen! Pääsen juontamaan Helsinki Priden puistojuhlassa nuorten priden lavaa, se on aika jännää koska se on ensimmäinen juontopestini mutta odotan sitä innolla!

Mitä haluaisit sanoa jos koko maailma kuuntelisi hetken?

Jos koko maailma kuuntelisi sanoisin että vittu rauhoittukaa, lopettakaa sodat, ne ei hyödytä ketään millään tavalla. Opetelkaa keskustelemaan ja selvittämään asiat muilla tavoin! Sanoisin myös sen että muistakaa rakastaa ja kaikilla ihmisillä on oikeus olla oma itsensä ilman että tulee tuomituksi.

Edellisen vieraan kysymys: Mihin eläimeen samaistut kaikista eniten, oli se sitten kissa tai joku muu?

Merihevoseen!! Ne on uteliaita, ujoja ja rauhallisia. Merihevoset ovat myös todella kauniita ja uniikkeja!

Kansikuva: Benjamin Santiago

Jätä kommentti